Hrabriša refundacija v 1.1
Da li ste pokušali da refundirate troškove pregleda?
Kako se navodi na internet stranici Republičkog fonda za zdravstveno osiguranje (RFZO) “sve troškove zdravstvene zaštite, koji su utvrđeni kao pravo iz zdravstvenog osiguranja finansira Republički fond za zdrastveno osiguranje. Osim propisane participacije, građanima NE SME biti naplaćeno ništa drugo”.
Međutim, u praksi smo iskusili drugačiju situaciju, kao što su:
- plaćanje lekova,
- plaćanje laboratorijskih analiza,
- plaćanje pregleda, intervencija, snimanja
- plaćanje medicinsko-tehničkih pomagala
- plaćanje različitih usluga privatnih zdravstvenih ustanova, itd.
Zbog toga što ne znaju da imaju pravo na refundaciju, niti postupak kako da ostvare refundaciju, mnogi roditelji dece sa retkim neurotransmiterskim bolestima i drugim hroničnim nezaraznim bolestima plaćaju zdravstvene usluge i ne refundiraju te troškove. Često oni plaćaju laboratorijske analize, ali i snimanja kao što su snimanja magnetnom rezonancom. Važno je znati da zdravstvene usluge koje zdravstvena ustanova ne može da pruži u roku od 30 dana, osiguranici mogu da obave u drugoj ustanovi, a da troškove refundiraju u nadležnoj filijali zdravstvenog osiguranja.
Koalicija “Zdravo pravo” koju čine Pravni skener iz Beograda, Dijalog net iz Valjeva, Romani Cikna iz Kruševca i Hrabriša – Lil Brave One iz Novog Sada, posvećeni su misiji javnog zagovaranja da sugrađane i sugrađanke informišu o pravima koja imaju kao pacijenti kroz projekat “Korak za zdravstvo po meri pacijenta”. Ovim tekstom ćemo pokušati da vam približimo način na koji da podnesete zahtev za refundaciju troškova.
Mogućnost refundacije postoji za zdravstvene usluge kao što su laboratorijske analize, rentgen, ultrazvučni i drugi pregledi, medicinska rehabilitacija i drugi specijalistički i dijagnostički pregledi. Izuzetak predstavljaju zdravstvene usluge za koje je propisano utvrđivanje lista čekanja (npr MR i CT dijagnostika). Da biste ostvarili pravo na refundaciju, neophodno je da zdravstvena ustanova koja nije u mogućnosti da u roku od 30 dana pruži potrebnu zdravstvenu uslugu, izda potvrdu o nemogućnosti pružanja te usluge (obrazac PZ). Nakon što od zdravstvene ustanove dobijete potvrdu, imate mogućnost da o svom trošku zdravstvenu uslugu dobijete u nekoj drugoj ustanovi/privatnoj praksi, a da novac refundirate od svog zdravstvenog osiguranja. Zahtev za refundaciju podnosi se u matičnoj filijali RFZO, na obrascu REF1 koji se dobija u filijali. Uz zahtev se prilaže potvrda o nemogućnosti pružanja usluge (obrazac PZ) i kompletna medicinska i računska dokumentacija.
Ne dozvolite da vas obeshrabre izuzeci, jer liste čekanja nisu beskonačne! Postoji mogućnost da ostvarite pravo kao pacijent za sebe ili članove svoje porodice, jer Pravilnik o listama čekanja uređuje ova prava, tako da osigurana lica u zavisnosti od stepena prioriteta zahtevane procedure budu svrstavana u grupe prema dužini čekanja.
Više detalja možete pronaći na linku:
https://www.rfzo.rs/download/pravilnici/lc/Pravilnik_Liste_cekanja.pdf
U navedenim pravilniku je detaljnije opisano koji rok je minimalan da se pruži potrebna zdravstvena usluga i koji je uslov da se izda potvrda o nemogućnosti pružanja te usluge.
Iskustvo pokazuje da roditelji dece sa retkim neurotransmiterskim i hroničnim nezaraznim bolestima nisu upoznati da imaju mogućnost na refundaciju. Očekuju da tu informaciju dobiju od pedijatra ili lekara specijaliste koji dete upućuje na pregled, ili da informacija bude dostupna na oglasnoj table zdravstvene ustanove. Međutim, uvidom u situaciju na terenu u Novom Sadu, uverili smo se da informacija o refundaciji nije istaknuta na tablama u Domu zdravlja Signal, Domu zdravlja Novo Naselje, Klinici za urologiju, Klinici za hematologiju, Institutu za plućne bolesti.
Želimo da pročitamo vaša iskustva, da li ste uspeli refundirati bilo koji pregled u privatnoj praksi, nakon što vam usluga nije pružena u državnim zdravstvenim ustanovama? Da li je u zdravstvenoj ustanovi koju posećujete istaknuta informacija o pravu na refundaciju? Javite nam u komentaru ili na mejl This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
-----
Ovaj projekat je dobio podršku projekta Vlade Švajcarske „Zajedno za aktivno građansko društvo – ACT”, koji sprovode Helvetas Swiss Intercooperation i Građanske inicijative. Mišljenje koje je izneto u ovoj publikaciji/članku/studiji/radu je mišljenje autora i ne predstavlja nužno i mišljenje Vlade Švajcarske, Helvetasa ili Građanskih inicijativa.
„Zajedno za aktivno građansko društvo – ACT” je projekat Vlade Švajcarske čiji je cilj aktivno građansko društvo u kome građani više učestvuju u procesu donošenja odluka, naročito na lokalnom nivou. ACT sprovode dve nevladine organizacije: Helvetas Swiss Intercooperation i Građanske inicijative.
#ACTprojekat čine 3 stuba: 1. grantovi; 2. izgradnja i jačanje kapaciteta; 3. jačanje uporišta u zajednici.